Hulp bij abonnementen opzeggen

We leven in een tijdperk waarin het erg eenvoudig is een abonnement af te sluiten. Tegenwoordig staan de meeste gegevens van jezelf in je telefoon opgeslagen. Bezoek je een nieuwe website? Dan krijg je waarschijnlijk een automatische pop-up die vraagt of je gegevens ingevuld mogen worden. Binnen een paar stappen zit je vast aan een abonnement en heb je geen idee hoe je dit abonnement kunt opzeggen. Het is belangrijk om te weten wat je rechten als consument zijn.

Weten wat je rechten zijn

Voordat je een abonnement opzegt, is het belangrijk dat je weet wat je rechten zijn. Het ingewikkelde aan abonnementen is dat ieder bedrijf andere regels hanteert en ieder branche op een andere manier werkt. Bij de een mag het abonnement niet automatisch verlengd worden tenzij je hiervoor toestemming geeft. Bij de ander wordt er in kleine letters vermeld dat het abonnement wordt verlengd.

Wat te doen bij complicaties

Kom je er niet uit met de contactpersoon waar je het abonnement hebt afgesloten? Is het na meerdere pogingen helaas nog steeds niet gelukt om tot een passende oplossing te komen voor beide? Dan is het tijd om externe hulp in te schakelen. Je kunt denken aan een rechtszaak waar je een (vaak) langdurige procedure start. Je kunt ook online altijd zoeken naar advies van experts zoals www.123opzeggen.nl of naar ervaringen vragen van mensen die hetzelfde hebben meegemaakt. Voor veel mensen kost een rechtszaak te veel geld en te veel tijd. Wanneer iemand merkt dat het te veel gedoe is, is diegene vaak geneigd het abonnement af te betalen om meer complicaties te voorkomen. Wanneer je zeker weet dat je in je recht staat, kun je toch een procedure starten. Je bent in dit geval niet veel kwijt en je zorgt er immers voor dat dat je niet langer meer vastzit aan een abonnement of dat je je geld terugkrijgt.